Saturday, June 9, 2007

بين الذكري والواقع




ضحكت بمرح وهي تراقبه

وفجاه توقفت لتراه لاول مره من سنوات

وقفت تنظر اليه وينظر اليها وهم مبتسمين وعيونهم تتكلم


يااااااااه خالد ياتري عامل ايه دلوقتي؟

وهو ايضا يبتسم وهو ينظر اليه وعيونه تتكلم

اميره مش معقول الدنيا صغيره فاكره اول يوم اتقابلنا؟؟


فاكره في الجامعه في السنه الاولي كنت في شئون الطلبه بخلص ورق وفجاه جه واحد وسالني علي اللي محتاجاه وعرفت بعد كده انك رئيس اتحاد الطلبه وانك اكبر مني بسنتين وبعدها انا رحت بسرعه اشترك في الاتحاد

وانا اول ماشفتك محتاره وتايهه عرفت ان انتي حب حياتي وماترددتش اتعرف عليكي واول ما عرفت باشتراكك في الاتحاد كنت حاسس ان الدنيا كلها سعيده معايا

كانت احلي سنه في حياتي



واحمر وجهها خجلا عندما تذكرت


فاكر يوم ما صارحتني بحبك

فاتسعت ابتسامته


يومها كان وجهك كالشمس ساعه غروبها بوجه احمر في منتهي الجمال
وفي عينيكي كل الكلام الذي لم تسمعه اذناي


وعاد وجهها يبتسم ابتسامه حزينه وهي تتذكر

بعد تخرجك تقدمت الي والدي تطلب يدي ولكنه رفض بشده بسبب ظروفك الماديه
وانك في بدايه حياتك بعدها كرامتك لم تسمح لك حتي بالاتصال بي وانا تعمدت الانهماك في دراستي حتي تخرجت



وفجاه خرجت من عالم الذكريات بصوت يناديها

ماما يلا انا خلصت لعب عايز ايس كريم


حاضر حبيبي يلا

واحتضنت يد صغيرها ومشيت من جانبه وهي تنظر اليه وداعا

وهو بادلها نظره الوداع حينها نادت عليه

يلا يا حبيبي

ايه حبيبتي لقيتي اللي بتدوري عليه

لا بس قالولي انهم هيجيبوا قريب

طيب يلا انا عازمك علي الغدا

ضحكت وهي تقول


ربنا يخليك ليا


وفي بيت اميره عصرا
يفتح زوجها باب الشقه وينادي


اميره اميره


ايوه يا احمد ثواني بحضر الاكل


لا سيبي الاكل خمس دقايق وتعالي عايزك


حاضر ثواني


اغلقت اميره علي الطعام وذهبت لزوجها سريعا

خير يا احمد فيه ايه


اقعدي بس عايزك فين علي ؟


نايم بعد شقاوه الصبح هقوم اصحيه عشان نتغدي


لا استني اقعدي غمضي عينيك


فابتسمت


اغمض عينيا حاضر يا سيدي


واخرج من وراء ظهره باقه من الورد الابيض ومعها الشيكولاته الذي تعشقها


فتحي عينيكي


الله يا حبيبي جميل قوي وكمان شيكولاته ربنا يخليك ليا

ما تزعليش مني يا اميره انا اسف امبارح اتعصبت عليكي شويه لكن كانت اعصابي مضغوطه من الشغل

انا ما اقدرش ازعل منك ابدا

يعني بتحبيني

طبعا


يعني انا اللي كنتي دايما بتحلمي بيه

انت الواقع اللي اجمل من كل حلم وذكري وكمان بينا اجمل حقيقه علي ابننا

واحتضنها وهو يقول

ربنا يخليكي ليا اميرتي


ويخليك ليا يا زوجي وابو ابني و ....... حبيبي

7 comments:

BinO said...

غريبة
وواقعية
في الواقع اللي كان هو
علي الرعم أني مش مع ولا كلمة
ألا أنها واقعية

ma 3lina said...

جميلة ما شاء الله .. وتحمل معنى ممتاز .. بس يا ترى هل الزوجات فاهمين كده ولا كل ما يغضبوا على واقعهم يهربوا إلى ذكرياتهم

Ma 3lina said...

جميلة جدا التدوينة
اعتقد انها ممكن تحصل فى الحقيقة لان بعد السنين دى كلها بيفضل الذكرى الحلوة و يتنسى كل حاجة حزينة

العلاقة بين الزوجين رائعة و لكن ارجو ان لا تكون خيالية

ثلاثى ماا علينا مجتمع هنا

جنـه said...

اولا نورت يا بينو المدونه

بس تعرف ايه الغريب انك شايفها واقعيه
لان معظم اللي قروها شافوها خيال وحلم وخصوصا علاقه الرجل بزوجته

واحب اعرف برضه ايه اللي معترض عليه ونتناقش

ونورت مره تانيه

جنـه said...

ما علينا 1

اولا سعيده ان ما علينات كلها موجوده:)
رغم اني لما اخترت الاسم ما كنتش اعرف ان فيه ماعلينا

جميل انها عجبتك

اكيد فيه زوجات بتحول واقعها لشئ اجمل من الذكري

لانها بتجعل من زوجها هو الحبيب الحالي والمستقبلي

جنـه said...

ما علينا 2

نورت المدونه

ولا اقول نورتي :)

انا شايفه انها ممكن جدا تحصل في الحقيقه

والعلاقه بين الزوجين كمان ممكنه

بس انتي معايا ان العامل الاساسي في تحقيق ده هو الزوجه؟؟

نورتي يا ما علينا 2

ويارب نجتمع دايما عندي هنا :)

عصفور المدينة said...

أجمل مافيها أن كتبتها أخت
بارك الله في يمينك
ولكنها تحمل تناقض من جهة إلحاح الذكرى ولعل هذا لو كان واقعيا لكان يمنع النجاح ولكن الواقع هو النسيان